Oheň na škole alebo oheň na hlave?

Autor: Michaela Galčíková | 24.10.2013 o 12:34 | (upravené 25.10.2013 o 11:22) Karma článku: 5,13 | Prečítané:  716x

Reagujem na nahrávku, ktorú som našla na internete. Jej autor vyjadruje svoj nesúhlas s vysokoškolským systémom na Slovensku a bol svedkom nespravodlivosti počas svojho štúdia na vysokej škole, kde mu bolo podľa jeho názoru ukrivdené. Chcela by som sa k tomu vyjadriť, nakoľko sama pozorujem nesúhlas, nespokojnosť a kritiku ľudí okolo seba na vysoké školy, avšak mnoho z nás (študentov) vníma len jeden pohľad na vec a svoj vlastný záujem.

V prvom rade by som chcela položiť otázku "prečo mladí ľudia chodia na vysoké školy"? Nech dumám koľko len chcem, z väčšiny študentov okolo seba sa nijak raz nedostanem k odpovedi, že chodia na vysokú školu, pretože chcú študovať a zdokonaľovať sa v danom obore, aby mohli priniesť niečo pre spoločnosť, v ktorej žijú (česť výnimkám). Sama som v situácii, keď po pár rokoch štúdia zisťujem, že to čo študujem nie je práve to, čomu by som sa chcela v živote venovať, a že mi dané štúdium neprináša to, čo som od toho očakávala. Je však veľmi otázne, čo človek po skončení strednej školy očakáva od vysokej školy. Väčšina študentov sa hlási na vysokú školu, preto, lebo sa na ňu hlásia "všetci", lebo to naša rodina očakáva, lebo nám to hustia do hlavy už od malička, lebo "všetci" úspešní ľudia sú vzdelaní, lebo by sme chceli mať titul, byť múdri a úspešní, no v prvom rade asi preto, že nemáme najmenšie tušenie, kde by sme sa mohli zamestnať po strednej škole a už ani najmenšiu chuť do toho nekonečného pracovného kolobehu. Je predsa len jednoduchšie si predĺžiť študentský život o pár rokov a všetky povinnosti spojené s "dospeláckym" životom odložiť na neskôr. Nuž, milé deti, bolo by vhodné si uvedomiť, že vysoká škola nie je ako stredná škola, že tu nie je preto, aby sme nemuseli ďalších 5 rokov pracovať, aby sme tým umelo znižovali nezamestnanosť, ba ani preto aby nám umožnila odložiť povinnosti na ďalších 5 rokov. Síce nám túto milnú domnienku vkladá fakt, že vysokoškolské štúdium je zadarmo a má teda k nemu prístup každý, dokonca skoro každý náš spolužiak zo strednej študuje na vysokej škole a očakáva sa, že keďže dnes študuje už "každý", tak aj každý bude mať aspoň jeden vysokoškolský titul. Tu sa však dostávame k otázke, k čomu nám je vysokoškolský titul? Naozaj si myslíme, že stačí, keď skončíme vysokú školu, budeme mať titul, síce nebudeme vedieť takmer nič z toho čo sme študovali, že si tak nájdeme ľahšie prácu? A chceme vôbec pracovať v oblasti, ktorú sme študovali? Načo sme vlastne 5 rokov študovali niečo, čo nás veľmi nezaujíma, len preto aby sme mali titul, ktorý má dnes každý? Zamotávam sa... dostávam sa do kruhu otázok, z ktorých len ťažko nájdeme odpoveď, ktorá bude mať širší zmysel ako je náš "osobný záujem využiť zadarmo možnosť, byť pasívnym študentom ďalších 5 rokov". Pozrime sa teda na našu nespokojnosť na vysokej škole. S čím sme nespokojní? Sme nespokojní, lebo sa musíme naozaj viac učiť ako sme si mysleli, že budeme musieť? Keď tomu nevenujeme "dosť" času, tak sa nám nedarí, všetko sa nám kopí a nestíhame? Sme nespokojní, lebo vyučujúci robia vedu z toho, keď niekto opisuje? Keď nás vyhodia zo skúšky, lebo nemajú náladu počúvať "tých pár nabiflených nezmyslov", ktoré im včera stačili na to, aby spolužiak zo skúšky prešiel? Sú znechutení a neústretoví a stále od nás niečo chcú? Očakávajú, že budeme robiť viac ako to podľa nás "stačí" na to aby sme prešli? Nezaujíma ich, že nestíhame, nevieme, nechceme? Tak moment, aký je náš záujem? Prečo sme vlastne išli na tú školu? Stále od nás niečo chcú, prečo, keď my chceme iba ten titul, ktorý má každý a je nám "na nič"? Vážení študenti, stále existujú ľudia, ktorí sa odhodlali na učiteľské povolanie práve preto, pretože chcú produkovať úspešnú spoločnosť a učiť nás. Nuž, keď my sme na vysokej škole preto aby sme tam len boli, oni čarovať nedokážu a tak sa stretávame s rôznymi "donucovacími prostriedkami", ktoré sa nám nepáčia, často sa cítime ukrivdení a často to vyjde aj na tých, ktorí sa učili, chcú sa učiť, baví ich to a aj tak sa im ušla krivda. Ľudia, ale aj my krivdíme nášmu okoliu. Všetci sme ľudia a všetci niekedy krivdíme. Prečo od nás stále niekto niečo chce? Pretože aj my stále chceme niečo od niekoho. Nestačí len brať, ale aj dávať. Pozrite sa na to aj z inej strany. Samozrejme, že niekedy sa ku nám ľudia správajú neférovo. Ale prečo? Pretože aj ku ním sa niekto niekedy správal neférovo a aj my sa niekedy správame neférovo k iným ľuďom. Je to ľudské, žiaľ, všetci máme vlastnosti, ktoré nie sú zrovna najlepšie a často tým ubližujeme, vyvyšujeme sa nad inými, nedávame im šancu. Jediný spôsob ako sa to dá zmeniť je ten, že sa pozrieme sami na seba a až potom sa môžeme pozrieť na to okolie a obviňovať ho za to, že nám krivdí a nerobí veci tak, ako by sme chceli my. Myslíte, že niekde na svete je to iné? Myslíte si, že na prestížnych zahraničných univerzitách, si môže študent vybrať mobil na zápočte a opisovať, pretože sa NESTIHOL naučiť? Myslíte si, že na vysokej škole niekoho zaujíma čo ste stihli, nestihli a prečo? Ja si myslím, že nie. Myslím, že vysoké školy vznikli preto, aby sa ľudia mohli vzdelávať, zdokonaľovať a naučiť viac ako vedia ostatní a priniesť niečo pre spoločnosť, ktorá nám to vzdelanie umožňuje. Nie preto, aby ju skončil každý kto chce mať titul. Je pravda, že systém nie je ideálny, ale ten systém robia ľudia.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?